Ojj, detta var en klok sång: I sången "I need my teachers to learn" uppmanar Kevin Honeycutt alla lärare att "hänga med" och låta elever lära för framtiden, inte för det som var. Hm. Lärare måste lära. Hm. Tänkvärt.
Kids are changing, any fool can tell,
and the ways you teaching have to change as well.
You might not like it, cause we grow up fast,
but prepare us for the future, not your past.
There's not one minute to burn.
I need my teachers to learn.
Tack Lotta L för tipset!
onsdag 20 januari 2010
tisdag 12 januari 2010
IT-samverkan på Facebook?
Nu finns en ny grupp på Facebook. En öppen grupp för oss IT-pedagoger, där vi kan diskutera och samverka oss fram till skolutveckling. Bloggtips? Länktips?
Nytt inlägg: Hur skapas utveckling inom skolan? ...För mer mogen IT-pedagogik...? Gemensamma diskussioner inifrån, eller tar det för lång tid?
Nytt inlägg: Hur skapas utveckling inom skolan? ...För mer mogen IT-pedagogik...? Gemensamma diskussioner inifrån, eller tar det för lång tid?
måndag 11 januari 2010
Opponering och kontakt med Trageton själv!
Nu har min uppsats äntligen varit uppe för opponering! Det gick verkligen jättebra. Det är roligt att andra verkligen har satt sig in i mitt arbete och vill utveckla det. Nu kan det bara bli ännu bättre! Dessutom hände något extra spännande: Trageton själv sökte upp mig! Kul tyckte jag, och han funderade vidare om hur valet av metod går till, samt hur vi kan påverka valet framöver.
Ja, det kan man fundera en stund på:
Hur moderniserar vi och skolan och utvecklar den på ett tryggt och bra sätt? Utveckling i samspel mellan nytt och gammalt. Utmana med nyheter samtidigt som vi tar tillvara erfarenheter... Inspirera, fundera, diskutera, relatera, integrera, med mera...;-)
Ja, det kan man fundera en stund på:
Hur moderniserar vi och skolan och utvecklar den på ett tryggt och bra sätt? Utveckling i samspel mellan nytt och gammalt. Utmana med nyheter samtidigt som vi tar tillvara erfarenheter... Inspirera, fundera, diskutera, relatera, integrera, med mera...;-)
måndag 21 december 2009
Skapa kompetensutvecklingsplan
Att skapa en plan, eller att inte skapa en plan. Det är frågan...;-)
För att skapa en plan för en skolans kompetensutveckling behöver vi utgå ifrån målen. Och mål finns ju på många nivåer. Sedan finns troligen ett antal upplevda behov inom organisationen. Dessa behöver fångas upp och matchas mot målen. Men hur gör vi det bäst? Och hur behåller vi målfokuseringen? Eller är den fokuseringen kanske överskattad?
...en fundering i juletid...
fredag 18 december 2009
Jul och året som gott

Nu är det härligt snöigt och snart jul. Avslutning i skolan idag med många fina uppträdanden. Kan det blir bättre?
På Facebook kan man nu göra en egen summering av sitt år, dvs en summering av alla status-uppdateringar man gjort. Funktionen heter "My year in status - 2009". Så här blev min. Hur blev din?
Till sist önskar jag:
God jul och ett riktigt gott nytt 2010, alla IT-sugna!!
-Vi hörs och ses i cyberrymden!
Mvh Lotta
onsdag 16 december 2009
söndag 13 december 2009
Varför väljer man Trageton-metoden?
...och varför väljer man den inte? Ojj, vad intressant det har varit att studera detta!! Jag har fått se en mycket lyxig miljö med en dator per elev på Gripsholmsskolan, men jag har också fått se hur man kan skapa en Trageton-miljö med mycket små resurser. Gamla avlagda datorer fungerar finemang på Brickebackens skola i Örebro. På en annan skola lutar man sig mer mot ljudmetoden och tar en bokstav i taget. Lärarnas erfarenheter, men också arbetslaget, verkar styra vilken metod man tillämpar. Samtidigt verkar alla rörande överens: En metod räcker inte. Alla lärare behöver många verktyg i sin verktygslåda, för att kunna möta alla elevers olika behov. Det låter mycket klokt och har gjort att jag inser vikten av att kunna MYCKET inom läs- och skriv.
Det har varit väldigt spännande att vara ute och studera metoden och skolorna. Sedan har det tagit lång tid och mycket arbete att sammanställa allt och skriva ihop en korrekt uppsats i ämnet, enligt alla konstens regler.
Nu ska det bli spännande att se vad opponenter och examinator anser om uppsatsen. Och inte minst: Hur jag kan få chansen att arbeta med metoden i någon form, i någon miljö...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)