Det var en vårdag i maj. En vanlig tisdag. Och våra fem första iPads hade kommit. Jag fick uppdraget att hämta dem. En brun kartong. Det kändes faktiskt både spännande och speciellt. Varför? Därför att jag tror att de kan vara till stor pedagogisk nytta. Och för att de är roliga och lättanvända. Mycket roliga och lättanvända!
Jag startade igång en av dem på förmiddagen. Fixade lite inställningar och en lathund för uppstart av de andra. Sedan laddade jag in en del pedagogiska appar jag hittat tidigare. Klart. Sen då? Hur får vi ut dem till fler?
Vi hade en föreläsare här. Eller, ja det var egentligen förskolan i Torshälla som hade besök av Lena Gällhagen från Nacka. Hon visade flera pedagogiska appar. Men hon visade också på lekfullheten. Tillsammans. Och på hur många verktyg iPaden kan vara. Om hur iPaden blir ett förstoringsglas att upptäcka världen med. Eller hur man kan skapa rörelselek med hjälp av miljöbiler, ljud och fjärilar. Eller vilken skatt i geocaching-världen som finns här, nära oss? Hon visade också hur vi leka busig dockteater med konstiga, roliga sockor. Till sist använde hon smarta instrument för en gemensam allsång. Det mesta var helt klart för förskolan. Men vad gör det; Vi behöver leka oss fram till lärandet i skolan också!
Resultatet efter föreläsningen? Ja, vi som var där blev väldigt sugna. Så plattorna bars hem för att testas och leka med. Själv men även tillsammans med familjen. Vilken annan utrustning har fått det mottagandet? Lustfyllt lekfullt lärande. Och på fritiden. Frivilligt. Vilken annan utrustning har fått det mottagandet? Ingen kurs där inte. Bara inspiration.
Nu turas vi om att låna hem dem. Vi provar dem i pedagogiken på olika sätt. Och vi samlar tillsammans tips på appar. Det ska nu bli mycket spännande att delta i utvecklingen: Hur använder vi iPads bäst för att stödja de elever som behöver det mest? Hur kan iPads bäst lyfta vår ordinarie undervisning? För att skapa mer samarbetslärande? För äldre och för yngre elever? Och hur hjälper vi varandra bäst i den utvecklingen?...
-Mycket spännande!
tisdag 15 maj 2012
tisdag 6 mars 2012
Allt mer mobilt...
Först var det ingenting, sen ingenting, sen Eniac! ;-) Så kom stordatorer... Därefter följde persondatorns stora genombrott. Å sen det där med Internet, fluga eller ej...? Vi blev datoriserade och sammankopplade. Men sen då? Bärbara datorer i allt större omfattning, men nu då? Mobilt. Appar. Funktion och information på plats. Mitt i vardag och verksamhet. Allt fler funktioner finns som appar och allt fler system har någon form av mobil ingång. Men hur påverkar det oss? Och vad blir nästa stora?...
Funderingar skrivna, så klart, från en app på mobilen!
Funderingar skrivna, så klart, från en app på mobilen!
Etiketter:
telefon
söndag 4 mars 2012
PIM 5 klar!!
Vilken skön känsla, nu behöver jag inte dras med det dåliga samvetet längre, för; Min PIM 5:a är äntligen klar!
Jag har gjort en online-kurs om att använda bokblogg som pedagogisk metod. Tänk att få stimulera till lite mer läsande genom att dela upplevelsen med varandra!
Här hittar du kusen: http://sites.google.com/site/bokbloggsommetod/
Jag hoppas att många har glädje av den. Skriv gärna en rad om vad du tycker!
Ha det gott!
Mvh Lotta
Jag har gjort en online-kurs om att använda bokblogg som pedagogisk metod. Tänk att få stimulera till lite mer läsande genom att dela upplevelsen med varandra!
Här hittar du kusen: http://sites.google.com/site/bokbloggsommetod/
Jag hoppas att många har glädje av den. Skriv gärna en rad om vad du tycker!
Ha det gott!
Mvh Lotta
söndag 11 december 2011
Musikappar
Har jag skrivit om Garage band? Många vet kanske att det är ett mycket lättanvänt program på Mac:en. Där man kan skapa egen musik. Men det finns också som en lite enklare version i form av en app. För mig som inte äger var sig en Mac eller det ordinarie programmet, blir appen en hit!! Jag kan skapa trumslingor, ljudloopar, gitarriff, sångspår och kan lägga dem på varandra till en komplett låt. Dessutom får man massor av hjälp, om man vill ha det; Via smarta instrument kan man välja nivå av hjälp. Underbart!! Helt plötsligt blev iPaden ett instrument och ett mixerbord för musikundervisningen?
-Spännande!
Se en introduktion här:
-Spännande!
Se en introduktion här:
http://youtu.be/ZMRTvU17dMI
Fler musikappar? Jag provade två för karaoke: Glee och Disney Spotlight. De var eg. ganska lika. Och båda fungerar bäst om man köper låtar inne i programmet. De kostar ca 7 kr per styck. Inte mycket egentligen, men om man inte kan begränsa det till ett fåtal låtar riskerar det att blir dyrt för musikundervisningen i skolan. Troligen mer för hemmabruk.
-Jag leker vidare!
Fler musikappar? Jag provade två för karaoke: Glee och Disney Spotlight. De var eg. ganska lika. Och båda fungerar bäst om man köper låtar inne i programmet. De kostar ca 7 kr per styck. Inte mycket egentligen, men om man inte kan begränsa det till ett fåtal låtar riskerar det att blir dyrt för musikundervisningen i skolan. Troligen mer för hemmabruk.
-Jag leker vidare!
Etiketter:
iPad
fredag 9 december 2011
Paddan i skolan?
Håller som bäst på att leta bra appar för skolan. Har fått tips både från vänner och från sidor på Facebook. Kul! Senast tränade vi spanska här hemma med My spelling test, samt härliga Babbel. Många bra appar för gångertabeller finns det. Sök bara på times tables. Jag brukar sortera på popularitet så får man ofta lite bra tips. Kul att prova är det iaf..!
-Ha det så gott!
-Ha det så gott!
Etiketter:
iPad
torsdag 5 maj 2011
Upptäcksresande på nätet
Ja, för nyfiken är man ju. Så att bara löst surfa runt på verktyg och annat spännande online är en viktig hobby. I den mån jag hinner. Nu dök jag just på något nytt spännande, för mig alltså: it-pedagog.ning.com, ett socialt nätverk för oss IT-pedagoger. Det bara måste utforskas!
Försla anblicken = något skeptisk. På förstasidan ligger nämligen blogginlägg. Och det senaste är från i decemeber. Nåja, det kanske finns annat som är mer aktuellt? Kikar på medlemmar. Ja, det är iaf 52 st. Det måste väl ses som skapligt i och med att vår yrkeskategori inte är allt för stor? Foton, grupper och filmer; Inte allt för intresseväckande. Det finns ett forum också, men där var inläggen ännu äldre. Likaså i rubriken "Bloggar". Men det kanske var samma som på förstasidan? Modet börjar svika...
Men så kommer en feed med olika IT-bloggar. Den samlar ju automagiskt ihop det som pekats ut. Där kanske finns något både aktuellt och intressant? Ja, fst då visar det sig att det är ju ungefär samma bloggar där som de jag ändå läser och visar här på sidan... Sufning i cirkel?... Den stora nyttan med det hela var kanske att så se ett exempel på Ning? Bygg din egen sociala sajjt. Kul verktyg och idé!
Nåja, det fick bli allt för idag. Nu middag! Tack och ajöss!
Försla anblicken = något skeptisk. På förstasidan ligger nämligen blogginlägg. Och det senaste är från i decemeber. Nåja, det kanske finns annat som är mer aktuellt? Kikar på medlemmar. Ja, det är iaf 52 st. Det måste väl ses som skapligt i och med att vår yrkeskategori inte är allt för stor? Foton, grupper och filmer; Inte allt för intresseväckande. Det finns ett forum också, men där var inläggen ännu äldre. Likaså i rubriken "Bloggar". Men det kanske var samma som på förstasidan? Modet börjar svika...
Men så kommer en feed med olika IT-bloggar. Den samlar ju automagiskt ihop det som pekats ut. Där kanske finns något både aktuellt och intressant? Ja, fst då visar det sig att det är ju ungefär samma bloggar där som de jag ändå läser och visar här på sidan... Sufning i cirkel?... Den stora nyttan med det hela var kanske att så se ett exempel på Ning? Bygg din egen sociala sajjt. Kul verktyg och idé!
Nåja, det fick bli allt för idag. Nu middag! Tack och ajöss!
onsdag 5 januari 2011
BETT 2011 - Here we come
Åh, har fått chans att åka till BETT 2011 i London. Kul att jobbet satsar på det! Det ska bli så spännande att se nyheter och diskutera med likasinnade, eller vad man nu gör på BETT... Jag försöker ivrigt att läsa på om seminarier, men ALLT verkar ju intressant. Och så ska man väl hinna gå på utställning lite grann också... ;-)
På måndag börjar vi terminen igen. Då blir det lite kort IT-info från undertecknad, men också inspiration. Denna gång tänkte jag tipsa om Wikis och Wikispaces lite mer specifikt. Hm, kanske ska leta lite bland registrerade wikis där för att hitta bra utbildningsexempel? De borde kunna vara bra inspiration för andra, dvs våra kära lärare.
Hittade några:
Villamimmi Det står mer om Villamimmi på Multimediabyrån.
På Klassiker har en årskurs 9 skivit om Svenska klassiker.
Här är en skolas Wiki om att arbeta med Wikis, Furuhälsskolan.
En klass skriver om Svensk natur här.
En boktipswiki finns här.
Senare på måndagen kommer jag att konferera med lärare för att se var och med vad jag kan bidra och hur vi kan utvecklas tillsammans. Spännande!
Mer rapporter kommer efter genomför arbete...;-)
Over and out! /L8 (Ursäkta Lotta L)
På måndag börjar vi terminen igen. Då blir det lite kort IT-info från undertecknad, men också inspiration. Denna gång tänkte jag tipsa om Wikis och Wikispaces lite mer specifikt. Hm, kanske ska leta lite bland registrerade wikis där för att hitta bra utbildningsexempel? De borde kunna vara bra inspiration för andra, dvs våra kära lärare.
Hittade några:
Villamimmi Det står mer om Villamimmi på Multimediabyrån.
På Klassiker har en årskurs 9 skivit om Svenska klassiker.
Här är en skolas Wiki om att arbeta med Wikis, Furuhälsskolan.
En klass skriver om Svensk natur här.
En boktipswiki finns här.
Senare på måndagen kommer jag att konferera med lärare för att se var och med vad jag kan bidra och hur vi kan utvecklas tillsammans. Spännande!
Mer rapporter kommer efter genomför arbete...;-)
Over and out! /L8 (Ursäkta Lotta L)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)