fredag 18 maj 2012

GiftCard - Hjälp hur gör man??

Nya som vi är på detta med iPad i skolan, har vi än så länge bara kört med gratis-appar. Jodå det finns många bra. Men ändå är det ju begränsande. Vi har fått tips på flera bra appar som kostar en slant.

Men då kommer vi till nästa bekymmer; Hur gör man?? Från några håll har vi fått tips om att skaffa GiftCard. Hm. Jaha, men vad är det egentligen, hur funkar det, och rent praktiskt VAR köper man dem??

Vår IT-enhet? Nja... De är inte helt kompisar med Apple ännu. Kanske sen. Och vad frågar man egentligen efter? Sökte lite och fann att det nog heter iTunes Gift Card. Och ICA Maxi ska tydligen ha det.

Japp, begav mig dit med en rekvisition i handen. Men var på varuhuset skulle man hitta detta då? Undrande frågade jag i grönsaksdisken(!). Fick bra hjälp och det visar sig att de har alla möjliga presentkort på ett ställ nära kassorna.

Inga problem mao. Har handlat det. Nu väntar nästa fråga; Hur använder man det för att betala en app? Framtidens frågor väntar...

-Nu lat fredagskväll! Ha det gott!

/L8

tisdag 15 maj 2012

När iPads kom till skolan

Det var en vårdag i maj. En vanlig tisdag. Och våra fem första iPads hade kommit. Jag fick uppdraget att hämta dem. En brun kartong. Det kändes faktiskt både spännande och speciellt. Varför? Därför att jag tror att de kan vara till stor pedagogisk nytta. Och för att de är roliga och lättanvända. Mycket roliga och lättanvända!
Jag startade igång en av dem på förmiddagen. Fixade lite inställningar och en lathund för uppstart av de andra. Sedan laddade jag in en del pedagogiska appar jag hittat tidigare. Klart. Sen då? Hur får vi ut dem till fler?

Vi hade en föreläsare här. Eller, ja det var egentligen förskolan i Torshälla som hade besök av Lena Gällhagen från Nacka. Hon visade flera pedagogiska appar. Men hon visade också på lekfullheten. Tillsammans. Och på hur många verktyg iPaden kan vara. Om hur iPaden blir ett förstoringsglas att upptäcka världen med. Eller hur man kan skapa rörelselek med hjälp av miljöbiler, ljud och fjärilar. Eller vilken skatt i geocaching-världen som finns här, nära oss? Hon visade också hur vi leka busig dockteater med konstiga, roliga sockor. Till sist använde hon smarta instrument för en gemensam allsång. Det mesta var helt klart för förskolan. Men vad gör det; Vi behöver leka oss fram till lärandet i skolan också!


Resultatet efter föreläsningen? Ja, vi som var där blev väldigt sugna. Så plattorna bars hem för att testas och leka med. Själv men även tillsammans med familjen. Vilken annan utrustning har fått det mottagandet? Lustfyllt lekfullt lärande. Och på fritiden. Frivilligt. Vilken annan utrustning har fått det mottagandet? Ingen kurs där inte. Bara inspiration.


Nu turas vi om att låna hem dem. Vi provar dem i pedagogiken på olika sätt. Och vi samlar tillsammans tips på appar. Det ska nu bli mycket spännande att delta i utvecklingen: Hur använder vi iPads bäst för att stödja de elever som behöver det mest? Hur kan iPads bäst lyfta vår ordinarie undervisning? För att skapa mer samarbetslärande? För äldre och för yngre elever? Och hur hjälper vi varandra bäst i den utvecklingen?...
-Mycket spännande!


tisdag 6 mars 2012

Allt mer mobilt...

Först var det ingenting, sen ingenting, sen Eniac! ;-) Så kom stordatorer... Därefter följde persondatorns stora genombrott. Å sen det där med Internet, fluga eller ej...? Vi blev datoriserade och sammankopplade. Men sen då? Bärbara datorer i allt större omfattning, men nu då? Mobilt. Appar. Funktion och information på plats. Mitt i vardag och verksamhet. Allt fler funktioner finns som appar och allt fler system har någon form av mobil ingång. Men hur påverkar det oss? Och vad blir nästa stora?...

Funderingar skrivna, så klart, från en app på mobilen!

söndag 4 mars 2012

PIM 5 klar!!

Vilken skön känsla, nu behöver jag inte dras med det dåliga samvetet längre, för; Min PIM 5:a är äntligen klar!

Jag har gjort en online-kurs om att använda bokblogg som pedagogisk metod. Tänk att få stimulera till lite mer läsande genom att dela upplevelsen med varandra!

Här hittar du kusen: http://sites.google.com/site/bokbloggsommetod/

Jag hoppas att många har glädje av den. Skriv gärna en rad om vad du tycker!

Ha det gott!
Mvh Lotta

söndag 11 december 2011

Musikappar

Har jag skrivit om Garage band? Många vet kanske att det är ett mycket lättanvänt program på Mac:en. Där man kan skapa egen musik. Men det finns också som en lite enklare version i form av en app. För mig som inte äger var sig en Mac eller det ordinarie programmet, blir appen en hit!! Jag kan skapa trumslingor, ljudloopar, gitarriff, sångspår och kan lägga dem på varandra till en komplett låt. Dessutom får man massor av hjälp, om man vill ha det; Via smarta instrument kan man välja nivå av hjälp. Underbart!! Helt plötsligt blev iPaden ett instrument och ett mixerbord för musikundervisningen?

-Spännande!

Se en introduktion här: 
http://youtu.be/ZMRTvU17dMI

Fler musikappar? Jag provade två för karaoke: Glee och Disney Spotlight. De var eg. ganska lika. Och båda fungerar bäst om man köper låtar inne i programmet. De kostar ca 7 kr per styck. Inte mycket egentligen, men om man inte kan begränsa det till ett fåtal låtar riskerar det att blir dyrt för musikundervisningen i skolan. Troligen mer för hemmabruk.

-Jag leker vidare!

fredag 9 december 2011

Paddan i skolan?

Håller som bäst på att leta bra appar för skolan. Har fått tips både från vänner och från sidor på Facebook. Kul! Senast tränade vi spanska här hemma med My spelling test, samt härliga Babbel. Många bra appar för gångertabeller finns det. Sök bara på times tables. Jag brukar sortera på popularitet så får man ofta lite bra tips. Kul att prova är det iaf..!
-Ha det så gott!

torsdag 5 maj 2011

Upptäcksresande på nätet

Ja, för nyfiken är man ju. Så att bara löst surfa runt på verktyg och annat spännande online är en viktig hobby. I den mån jag hinner. Nu dök jag just på något nytt spännande, för mig alltså: it-pedagog.ning.com, ett socialt nätverk för oss IT-pedagoger. Det bara måste utforskas!

Försla anblicken = något skeptisk. På förstasidan ligger nämligen blogginlägg. Och det senaste är från i decemeber. Nåja, det kanske finns annat som är mer aktuellt? Kikar på medlemmar. Ja, det är iaf 52 st. Det måste väl ses som skapligt i och med att vår yrkeskategori inte är allt för stor? Foton, grupper och filmer; Inte allt för intresseväckande. Det finns ett forum också, men där var inläggen ännu äldre. Likaså i rubriken "Bloggar". Men det kanske var samma som på förstasidan? Modet börjar svika...

Men så kommer en feed med olika IT-bloggar. Den samlar ju automagiskt ihop det som pekats ut. Där kanske finns något både aktuellt och intressant? Ja, fst då visar det sig att det är ju ungefär samma bloggar där som de jag ändå läser och visar här på sidan... Sufning i cirkel?... Den stora nyttan med det hela var kanske att så se ett exempel på Ning? Bygg din egen sociala sajjt. Kul verktyg och idé!

Nåja, det fick bli allt för idag. Nu middag! Tack och ajöss!