Vi har börjat använda MinecraftEdu i skolan. Det är en hel del forskande, letande och provande för mig för att försöka förstå hur detta kan bli ett bra pedagogiskt verktyg! ;-) Det är tur att jag tycker det är kul och, inte minst, att jag har en son som kört Minecraft en längre tid. Han får hjälpa mig en del just nu.
Men innan jag kikar jättenoga på att lära mig MinecraftEdu, måste jag först lära mig grunderna i själva Minecraft. Hittade just en film som visar det mycket bra!;
https://www.youtube.com/watch?v=GetpdJl8uGo
Tryggt och "skolvänligt"?
Vi använder till att börja med INTE sånt som försvårar: Natt, regn, monster och inte heller att dö om man trillar, drunknar osv. Dessutom försöker vi att alltid arbeta tillsammans, dvs använda Multiplayer. På det sättet blir det mycket kreativt och hjälpsamt samarbete. Vi är ändå helt själva, dvs ingen "utifrån" kommer åt vår värld. Det är bara klassen/gruppen som samarbetar.
Jag som lärare har även speciella "lärarverktyg". De gör att jag kan styra det mesta i den värld eleverna är i. Jag kan övervaka, stänga av elevers aktivitet mm, men även ge olika saker i spelet till elever.
Jag har samlat mina filmer om Minecraft i skolan i en spellista:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLJapf9TpjHSLalprVUk90l9DRkEGPBryI
lördag 27 september 2014
Klickbara bilder med Thinglink
Vill du publicera bilder och kanske länka till olika filmer? Fick just tipset om appen Thinglink som fixar just det!
Kika på hur det kan användas:
Kram L8
Etiketter:
appar,
flippat klassrum
fredag 26 september 2014
LÄTT svarsverktyg för klassrummet!!
Kan inte låta bli att tipsa om det här svarsverktyget för klassrummet; Plickers! Så enkelt och eleverna svarar med PAPPER!!
...Det enda som behövs är appen på EN enhet, lärarens iPad, iPhone eller Android!
Kram L8
Etiketter:
appar
torsdag 25 september 2014
MinecraftEdu
Ja, vi provar det! Kul! ... Tycker både jag och många elever.
Hittade just en toppen kanal med mycket info om man ska börja:
Skolvärlden har också en färsk artikel där de diskuterar "Spelifierat lärande";
-Mycket nöje!
Kram L8
Etiketter:
MinecraftEdu
Två år med iPads
Oj, det är redan två år sedan vi köpte in första iPaden!!
Vad har hänt på den tiden?
Vi har löpande köpt fler och har nu ca 30 st på skolan. De flesta iPads, eller lärplattor som vi säger, används för specialpedagogiskt stöd. Våra specialpedagoger har varsin. Ett flertal elever har "varsin", eller de finns till för den klassen. Förskoleklass och fritids har några.
Förra året började vi också att skriva sig till läsning, ASL, med iPads och tangentbord. Dessa elever går nu i år 2 och skriver för fullt.
Vi har också provat film; Både animerad och en egen nyhetskanal. Lärorikt och kul! Kika gärna in på Edvardslundsskolans YouTube-kanal.
Mer info: www.eskilstuna.se/edvardslundsskolan
...Och ja, numera köper vi fortfarande GiftCards. Men idag via vår kommunala IT-partner.
Vi hörs snart igen!
Kram L8
fredag 18 maj 2012
GiftCard - Hjälp hur gör man??
Nya som vi är på detta med iPad i skolan, har vi än så länge bara kört med gratis-appar. Jodå det finns många bra. Men ändå är det ju begränsande. Vi har fått tips på flera bra appar som kostar en slant.
Men då kommer vi till nästa bekymmer; Hur gör man?? Från några håll har vi fått tips om att skaffa GiftCard. Hm. Jaha, men vad är det egentligen, hur funkar det, och rent praktiskt VAR köper man dem??
Vår IT-enhet? Nja... De är inte helt kompisar med Apple ännu. Kanske sen. Och vad frågar man egentligen efter? Sökte lite och fann att det nog heter iTunes Gift Card. Och ICA Maxi ska tydligen ha det.
Japp, begav mig dit med en rekvisition i handen. Men var på varuhuset skulle man hitta detta då? Undrande frågade jag i grönsaksdisken(!). Fick bra hjälp och det visar sig att de har alla möjliga presentkort på ett ställ nära kassorna.
Inga problem mao. Har handlat det. Nu väntar nästa fråga; Hur använder man det för att betala en app? Framtidens frågor väntar...
-Nu lat fredagskväll! Ha det gott!
/L8
Men då kommer vi till nästa bekymmer; Hur gör man?? Från några håll har vi fått tips om att skaffa GiftCard. Hm. Jaha, men vad är det egentligen, hur funkar det, och rent praktiskt VAR köper man dem??
Vår IT-enhet? Nja... De är inte helt kompisar med Apple ännu. Kanske sen. Och vad frågar man egentligen efter? Sökte lite och fann att det nog heter iTunes Gift Card. Och ICA Maxi ska tydligen ha det.
Japp, begav mig dit med en rekvisition i handen. Men var på varuhuset skulle man hitta detta då? Undrande frågade jag i grönsaksdisken(!). Fick bra hjälp och det visar sig att de har alla möjliga presentkort på ett ställ nära kassorna.
Inga problem mao. Har handlat det. Nu väntar nästa fråga; Hur använder man det för att betala en app? Framtidens frågor väntar...
-Nu lat fredagskväll! Ha det gott!
/L8
Etiketter:
iPad
tisdag 15 maj 2012
När iPads kom till skolan
Det var en vårdag i maj. En vanlig tisdag. Och våra fem första iPads hade kommit. Jag fick uppdraget att hämta dem. En brun kartong. Det kändes faktiskt både spännande och speciellt. Varför? Därför att jag tror att de kan vara till stor pedagogisk nytta. Och för att de är roliga och lättanvända. Mycket roliga och lättanvända!
Jag startade igång en av dem på förmiddagen. Fixade lite inställningar och en lathund för uppstart av de andra. Sedan laddade jag in en del pedagogiska appar jag hittat tidigare. Klart. Sen då? Hur får vi ut dem till fler?
Vi hade en föreläsare här. Eller, ja det var egentligen förskolan i Torshälla som hade besök av Lena Gällhagen från Nacka. Hon visade flera pedagogiska appar. Men hon visade också på lekfullheten. Tillsammans. Och på hur många verktyg iPaden kan vara. Om hur iPaden blir ett förstoringsglas att upptäcka världen med. Eller hur man kan skapa rörelselek med hjälp av miljöbiler, ljud och fjärilar. Eller vilken skatt i geocaching-världen som finns här, nära oss? Hon visade också hur vi leka busig dockteater med konstiga, roliga sockor. Till sist använde hon smarta instrument för en gemensam allsång. Det mesta var helt klart för förskolan. Men vad gör det; Vi behöver leka oss fram till lärandet i skolan också!
Resultatet efter föreläsningen? Ja, vi som var där blev väldigt sugna. Så plattorna bars hem för att testas och leka med. Själv men även tillsammans med familjen. Vilken annan utrustning har fått det mottagandet? Lustfyllt lekfullt lärande. Och på fritiden. Frivilligt. Vilken annan utrustning har fått det mottagandet? Ingen kurs där inte. Bara inspiration.
Nu turas vi om att låna hem dem. Vi provar dem i pedagogiken på olika sätt. Och vi samlar tillsammans tips på appar. Det ska nu bli mycket spännande att delta i utvecklingen: Hur använder vi iPads bäst för att stödja de elever som behöver det mest? Hur kan iPads bäst lyfta vår ordinarie undervisning? För att skapa mer samarbetslärande? För äldre och för yngre elever? Och hur hjälper vi varandra bäst i den utvecklingen?...
-Mycket spännande!
Jag startade igång en av dem på förmiddagen. Fixade lite inställningar och en lathund för uppstart av de andra. Sedan laddade jag in en del pedagogiska appar jag hittat tidigare. Klart. Sen då? Hur får vi ut dem till fler?
Vi hade en föreläsare här. Eller, ja det var egentligen förskolan i Torshälla som hade besök av Lena Gällhagen från Nacka. Hon visade flera pedagogiska appar. Men hon visade också på lekfullheten. Tillsammans. Och på hur många verktyg iPaden kan vara. Om hur iPaden blir ett förstoringsglas att upptäcka världen med. Eller hur man kan skapa rörelselek med hjälp av miljöbiler, ljud och fjärilar. Eller vilken skatt i geocaching-världen som finns här, nära oss? Hon visade också hur vi leka busig dockteater med konstiga, roliga sockor. Till sist använde hon smarta instrument för en gemensam allsång. Det mesta var helt klart för förskolan. Men vad gör det; Vi behöver leka oss fram till lärandet i skolan också!
Resultatet efter föreläsningen? Ja, vi som var där blev väldigt sugna. Så plattorna bars hem för att testas och leka med. Själv men även tillsammans med familjen. Vilken annan utrustning har fått det mottagandet? Lustfyllt lekfullt lärande. Och på fritiden. Frivilligt. Vilken annan utrustning har fått det mottagandet? Ingen kurs där inte. Bara inspiration.
Nu turas vi om att låna hem dem. Vi provar dem i pedagogiken på olika sätt. Och vi samlar tillsammans tips på appar. Det ska nu bli mycket spännande att delta i utvecklingen: Hur använder vi iPads bäst för att stödja de elever som behöver det mest? Hur kan iPads bäst lyfta vår ordinarie undervisning? För att skapa mer samarbetslärande? För äldre och för yngre elever? Och hur hjälper vi varandra bäst i den utvecklingen?...
-Mycket spännande!
Etiketter:
iPad
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





