söndag 11 december 2011

Musikappar

Har jag skrivit om Garage band? Många vet kanske att det är ett mycket lättanvänt program på Mac:en. Där man kan skapa egen musik. Men det finns också som en lite enklare version i form av en app. För mig som inte äger var sig en Mac eller det ordinarie programmet, blir appen en hit!! Jag kan skapa trumslingor, ljudloopar, gitarriff, sångspår och kan lägga dem på varandra till en komplett låt. Dessutom får man massor av hjälp, om man vill ha det; Via smarta instrument kan man välja nivå av hjälp. Underbart!! Helt plötsligt blev iPaden ett instrument och ett mixerbord för musikundervisningen?

-Spännande!

Se en introduktion här: 
http://youtu.be/ZMRTvU17dMI

Fler musikappar? Jag provade två för karaoke: Glee och Disney Spotlight. De var eg. ganska lika. Och båda fungerar bäst om man köper låtar inne i programmet. De kostar ca 7 kr per styck. Inte mycket egentligen, men om man inte kan begränsa det till ett fåtal låtar riskerar det att blir dyrt för musikundervisningen i skolan. Troligen mer för hemmabruk.

-Jag leker vidare!

fredag 9 december 2011

Paddan i skolan?

Håller som bäst på att leta bra appar för skolan. Har fått tips både från vänner och från sidor på Facebook. Kul! Senast tränade vi spanska här hemma med My spelling test, samt härliga Babbel. Många bra appar för gångertabeller finns det. Sök bara på times tables. Jag brukar sortera på popularitet så får man ofta lite bra tips. Kul att prova är det iaf..!
-Ha det så gott!

torsdag 5 maj 2011

Upptäcksresande på nätet

Ja, för nyfiken är man ju. Så att bara löst surfa runt på verktyg och annat spännande online är en viktig hobby. I den mån jag hinner. Nu dök jag just på något nytt spännande, för mig alltså: it-pedagog.ning.com, ett socialt nätverk för oss IT-pedagoger. Det bara måste utforskas!

Försla anblicken = något skeptisk. På förstasidan ligger nämligen blogginlägg. Och det senaste är från i decemeber. Nåja, det kanske finns annat som är mer aktuellt? Kikar på medlemmar. Ja, det är iaf 52 st. Det måste väl ses som skapligt i och med att vår yrkeskategori inte är allt för stor? Foton, grupper och filmer; Inte allt för intresseväckande. Det finns ett forum också, men där var inläggen ännu äldre. Likaså i rubriken "Bloggar". Men det kanske var samma som på förstasidan? Modet börjar svika...

Men så kommer en feed med olika IT-bloggar. Den samlar ju automagiskt ihop det som pekats ut. Där kanske finns något både aktuellt och intressant? Ja, fst då visar det sig att det är ju ungefär samma bloggar där som de jag ändå läser och visar här på sidan... Sufning i cirkel?... Den stora nyttan med det hela var kanske att så se ett exempel på Ning? Bygg din egen sociala sajjt. Kul verktyg och idé!

Nåja, det fick bli allt för idag. Nu middag! Tack och ajöss!

onsdag 5 januari 2011

BETT 2011 - Here we come

Åh, har fått chans att åka till BETT 2011 i London. Kul att jobbet satsar på det! Det ska bli så spännande att se nyheter och diskutera med likasinnade, eller vad man nu gör på BETT... Jag försöker ivrigt att läsa på om seminarier, men ALLT verkar ju intressant. Och så ska man väl hinna gå på utställning lite grann också... ;-)

På måndag börjar vi terminen igen. Då blir det lite kort IT-info från undertecknad, men också inspiration. Denna gång tänkte jag tipsa om Wikis och Wikispaces lite mer specifikt. Hm, kanske ska leta lite bland registrerade wikis där för att hitta bra utbildningsexempel? De borde kunna vara bra inspiration för andra, dvs våra kära lärare.

Hittade några:
Villamimmi Det står mer om Villamimmi på Multimediabyrån.
Klassiker har en årskurs 9 skivit om Svenska klassiker.
Här är en skolas Wiki om att arbeta med Wikis, Furuhälsskolan.
En klass skriver om Svensk natur här.
En boktipswiki finns här.

Senare på måndagen kommer jag att konferera med lärare för att se var och med vad jag kan bidra och hur vi kan utvecklas tillsammans. Spännande!

Mer rapporter kommer efter genomför arbete...;-)
Over and out! /L8 (Ursäkta Lotta L)

söndag 26 december 2010

Låt eleverna bli medskapare online

Tidigare använde vi webben för att söka information. Det är fortfarande viktigt. Samtidigt förändrar den sociala öppna webben vårt sätt att vara. Vi kommunicerar som aldrig förr. Smarta applikationer ger oss precis rätt info vid rätt tillfälle, och numera även på rätt plats. Dessutom blir webben allt mer en plats där vi alla skapar. Det är lätt att hitta verktyg för att skapa hemsidor, bloggar och wikis. Måste inte då våra elever lära sig att hantera det?

I takt med att informationsflödet ökar och förändras, blir källkritik ett allt viktigare ämne: Hur kan man förhålla sig till olika typer av information?

Låt därför de unga lära sig att skapa tillsammans online. När de skapar tillsammans får de en relation till det som de skapar: De börjar resonera kring författare och innehåll.

Visst finns det pedagogiska och praktiska problem att lösa. Men vågar vi vänta? Vad händer med de som hamnar utanför?

onsdag 29 september 2010

Lärande på nätet

-Vad behöver skolan lära de unga om sociala media? Hur?
-Vad lär sig unga genom att umgås på nätet?
-Lär de vissa saker t.o.m. bättre på nätet än i klassrummet?
-Är nätet mer demokratiskt, så att de lär detta bättre där?
-Vad lär de om etik och moral?

Det är några av sakerna som jag är väldigt nyfiken på. Därför har jag nu övergivit detta med SmartBoards för att istället rikta min C-uppsats mot sociala media och elevers lärande.

Fn känns det hela lite osäkert: Vad är min fråga? Hur ska jag gå tillväga? Vilka metoder passar mitt syfte? Jag börjar iaf nu med att leta litteratur och avhandlingar. Det är svårt att hitta rätt ord att söka på, men det är bara att prova sig fram.

Diva: Here I come! ;-)

lördag 11 september 2010

Det ljusnar

Ja, nu verkar det ljusna lite när det gäller datorinköp. Riktigt härligt om/när det blir av! Vi ska främst byta ut gamla datorer, men det känns ändå som ett stort steg framåt!! Och får bi också in en del fasta projektorer tror jag att IT- användningen mitt i klassrummet och mitt i pedagogiken kommer att ta stora kliv framåt! Det ska bli spännande att få chans att hjälpa och stötta pedagogerna till utveckling! Tänk bara att kunna öppna klassrummet mot omvärlden. Och därmed kunna samverka med omvärlden. På riktigt! BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop