söndag 21 december 2008

Elevers diskussionklimat

Hej i juletider!

Hinner ni med att blogga något mitt i julstöket och allt som ska vara klart? Själv hade ju nyss en redovisning om blogg på lärarutbildningen. Vi var en grupp som visade på hur man kan använda bloggen som en pedagogsik resurs. Blogga med hela klassen tillsammans, eller låta eleverna enskilt reflektera löpande kring det lärda... Vi skapade också en klassblogg som visar upp det senaste från varje blogg och som blir en samlingspunkt för hela klassen. Det var speciellt intressant att höra nadra lärarstudenters tankar om för- och nackdelar.

Något som vi ofta verkar återkomma till är detta med hur man skapar ett bra diskussionskrimat bland eleverna online? Har du tankar kring detta vore det mycket intresannt att höra. Själv tänker jag mig att det inte skiljer så mycket från IRL. Vi behöver skapa positiva vanor tillsammans, sätta ramar, diskutera regler, etik och medmänsklighet. Dessutom behöver vi vuxna vara närvarande, lika mycket online som vi behöver vara det på skolgårdar och på ute stan. -Stämmer det? -Hur gör man det?

-Ha en riktigt god jul mitt i alla IT-tankar! ;-)

Mvh Lotta

torsdag 11 december 2008

En blogg - Tusen mjöligheter

Ojj, vad mycket man kan använda en blogg till. Pedagogiskt m.a.o. Vi genomför just nu ett grupparbete på högskolan kring bloggen som pedagogiskt verktyg.

Blogg är ju ett härligt verktyg eftersom det är så ruskigt lätt att använda för publicering. Det är också förhållandevis enkelt att anpassa en blogg så att den passar det egna behovet: Vem ska blogga? Vad ska vi blogga om? vem ska kommentera? vem godkänner kommentarer? Ska den synas för sökmotorer? Ska den vara anonym? Hur ska den se ut? Vad ska den länka till och inte?

Jo, det är ju lite att tänka på innan man börjar, men om man börjar gemensamt, enkelt och tryggt först, så kan man ju senare anpassa bloggandet t.ex. till enskilt ansvar när eleverna börjar bli mogna för det.

Samtidigt är det ett härligt verktyg för oss pedagoger att utbyta erfarenheter! På korts och tvärs och i samarbete! det är härligt att både tipsa och lära av varandra!

Genom att t.ex. låta eleverna skriva en logg om dagens lärande, får de en chans att reflektera och fördjupa det man arbetar med. Bloggen kan också fungera som en digital postfolio om allt arbete dokumenteras och registreras där.

Och det är bara början...;-) Har du fler tips och tankar? Kommentera gärna!

onsdag 3 december 2008

Nya generationen är lös!

Wow! Vilket häftigt exempel på en bra lärande situation, både för IT-mamman och för en nioåring. När nioåringen själv laddar upp en video på youtube. På engelska. För att lära andra. På engelska. Vilken häftig värld vi är på väg in i. Läs den här. Tack IT-mamman!

Och så till dagens fråga: Vad behöver föräldrar kunna för att kunna lotsa sina barn? hur får de den kunskapen? Kommentera gärna!

torsdag 27 november 2008

Lärares IT-kompetens

Dagens lärare är ambitiösa och arbetar hårt. De är intressarade av att lära sig. Ändå är det så många som behöver utbildning inom IT. De behöver kunskap om allt från att hantera mail till att skapa lärande i och med hjälp av nya tekniker. Våra elever behöver kunskap för att kunna möta sin morgondag, och det är vår skyldighet att skapa det lärandet. Ändå ser det ut så här. Var finner vi lösningarna?

IT-utvecklingen går fort. Vi sätter upp mål för elevernas lärande, men vad ställer det för krav på lärarnas kunnande? Och på lärarnas lärande? Hur ska vi kunna forlöpande utbilda våra lärare?

tisdag 18 november 2008

En ny sorts utveckling?

Idag var jag på en mycket intressant föreläsning om IT i skolan. Det handlade mycket om vårt demokratiska uppdrag. Vi behöver se till att dagens elever ska kunna vara aktiva demokratiska medborgare i morgondagens samhälle. Det känns ju både rätt, riktigt och viktigt. Det är ett centralt uppdrag för skolan. Sedan visade föredragshållaren hur vi just nu går från en ganska central styrning, till en mycket mer nätverkade värld. Tidigare har massmedia varit just media för massorna, men skapat centralt. IT hjälper oss nu istället att nätverka på ett icke hierarkiskt sätt. Det är ett spännande perspektiv tycker jag. Och ganska nytt, historisk sett i alla fall.

Vi har gått från stenålder, via skrivkonst och tryckkonst till ett mediasamhälle. Därifrån har vi successivt gått till ett socialt IT-samhälle. Vårt samhälle utvecklas ständigt. Tidigare var tradition en norm, nu är det snarare utveckling som är normen. Det gör att utvecklingen har gått snabbare och snabbare. Ändå har vi hittills bara sett hur utveckling går till i ett ganska hierarikst samhälle.

Men var händer nu då? Vad händer med utvecklingen i en nätverkande värld? Kommer det att gå än snabbare? Kommer utvecklingen att ske med annan inriktning? Kommer den att vara mer differentierad? Skiv gärna en kommentar, så kan vi fundera tillsammans!

tisdag 4 november 2008

Lägga ut elevarbeten

Jag arbetar just nu med att låta elever publicera sina arbeten på webben. Då dyker det upp några frågor. Det handlar t.ex. om tillgång till datorer, medgivande från föräldrar, hur man bäst hjälper och stöttar, kräver det samtidig övervakning, hur når man bäst alla elever på sin nivå. Därför undrar jag: - Vilka frågor har DU stött på och har du några tips på hur man hanterar dem?

måndag 3 november 2008

Vad är fusk? Finns det?

Hur sker egentligen bedömning i skolan, och kan man fuska sig till ett bättre resultat? Den gamla bilden av skolan innehåller både prov och fusklappar. Om vi testar rena faktakunskaper går det kanske att fuska, men hur blir det när vi testar förståelse istället? Går det då att fuska? Och vad är egentligen fusk? Ute i arbetslivet är det ofta en fördel om man kan ta hjälp av andra. Det är rentav något som efterfrågas som en kompetens. Man behöver lära sig vem, eller vilken källa, man ska fråga om vad, det är en kompetens. Får man då ha en hög böcker med sig in i en skrivsal? En uppkopplad dator? Går det att klara sig utan "prov"? Vill vi det? Går det då att mäta kunskap? Och går det att mäta vilken kunskap någon har, även om "allt fusk" är tillåtet?