Jag bara måååste rekommendera ett toppen verktyg för att t.ex. låta elever enkelt skapa en hemsida: Weebly. Visst, det kan inte precis allt, men det är enkelt att föstå och komma igång med, det är gratis och hostning ingår. Lite som en blogg, men ändå med mer mjöligheter.
måndag 5 januari 2009
Gratis hemsida enkelt
Jag bara måååste rekommendera ett toppen verktyg för att t.ex. låta elever enkelt skapa en hemsida: Weebly. Visst, det kan inte precis allt, men det är enkelt att föstå och komma igång med, det är gratis och hostning ingår. Lite som en blogg, men ändå med mer mjöligheter.
torsdag 1 januari 2009
Flygande lyktor...
Till alla som undrar: Japp, det gick finemang! ;-)
Det var inte så svårt att skica iväg lanternorna, men vi hade ändå god hjälp av att ha kikat på några videos. Man måste visst hålla i dem i ca en minut efter det att man tänt dem, så att de blir ordentligt fulla med varmluft innan man släpper dem. Så det tar en stund att få iväg varje lanterna. Men det var betydligt lugnare, trevligare och vackrare än alla fyrverkeripjäser som annars smattrar runt om kring oss... -Det blir en repris nästa år!
Det var inte så svårt att skica iväg lanternorna, men vi hade ändå god hjälp av att ha kikat på några videos. Man måste visst hålla i dem i ca en minut efter det att man tänt dem, så att de blir ordentligt fulla med varmluft innan man släpper dem. Så det tar en stund att få iväg varje lanterna. Men det var betydligt lugnare, trevligare och vackrare än alla fyrverkeripjäser som annars smattrar runt om kring oss... -Det blir en repris nästa år!
Etiketter:
förälder
tisdag 30 december 2008
Ett mjukare fyrverkeri i år...

Ja, nu är det ju nyårsafton och många kommer att skicka iväg fyverkerier. I år valde vi istället s.k. "sky lanterns", en idé som kommer från Asien. Jag har sett dem då och då, och hittde till slut några på Teknikmagasinet. -Hurra! Men hur gör man då? Hur tänder man och hur skickar man iväg den? Vad behöver man tänka på? Jag frågade jag min "allt-i-allo-guru", Youtube. Efter att ha kikat på några videos där, känns det nu som om jag har full koll. Ny rapport kommer nästa år! ;-)
Ett riktigt gott nytt år på er allihop!
Ett riktigt gott nytt år på er allihop!
Kan IT skapa skolutveckling?
Webben blir mer och mer social, eller vi sociala männsikor GÖR den mer social. Samtidigt ligger skolan i stora delar efter inom IT. Utöver detta får skolan en högst beränsad budget och skolutveckling blir därför inte så prioriterat.
Att skolan ligger efter både inom IT och skolutveckling låter ju inte så upplyftande. Men kan dessa två mål kanske förenas? Kan vi skapa samverkan och utveckling med HJÄLP av IT? Om vi skapar plattformar och verktyg för samarbete och skolutveckling, kan detta hjälpa till att nå båda målen.
Varför sker inte detta på bred front idag? Vari ligger hindren och svårigheterna? Är det främst en pengafråga eller ledningsfråga? Eller har det med något annat att göra? Eller är det lanske mycket på gång redan nu, som inte blir så synligt?
Att skolan ligger efter både inom IT och skolutveckling låter ju inte så upplyftande. Men kan dessa två mål kanske förenas? Kan vi skapa samverkan och utveckling med HJÄLP av IT? Om vi skapar plattformar och verktyg för samarbete och skolutveckling, kan detta hjälpa till att nå båda målen.
Varför sker inte detta på bred front idag? Vari ligger hindren och svårigheterna? Är det främst en pengafråga eller ledningsfråga? Eller har det med något annat att göra? Eller är det lanske mycket på gång redan nu, som inte blir så synligt?
söndag 21 december 2008
Elevers diskussionklimat
Hej i juletider!
Hinner ni med att blogga något mitt i julstöket och allt som ska vara klart? Själv hade ju nyss en redovisning om blogg på lärarutbildningen. Vi var en grupp som visade på hur man kan använda bloggen som en pedagogsik resurs. Blogga med hela klassen tillsammans, eller låta eleverna enskilt reflektera löpande kring det lärda... Vi skapade också en klassblogg som visar upp det senaste från varje blogg och som blir en samlingspunkt för hela klassen. Det var speciellt intressant att höra nadra lärarstudenters tankar om för- och nackdelar.
Något som vi ofta verkar återkomma till är detta med hur man skapar ett bra diskussionskrimat bland eleverna online? Har du tankar kring detta vore det mycket intresannt att höra. Själv tänker jag mig att det inte skiljer så mycket från IRL. Vi behöver skapa positiva vanor tillsammans, sätta ramar, diskutera regler, etik och medmänsklighet. Dessutom behöver vi vuxna vara närvarande, lika mycket online som vi behöver vara det på skolgårdar och på ute stan. -Stämmer det? -Hur gör man det?
-Ha en riktigt god jul mitt i alla IT-tankar! ;-)
Mvh Lotta
Hinner ni med att blogga något mitt i julstöket och allt som ska vara klart? Själv hade ju nyss en redovisning om blogg på lärarutbildningen. Vi var en grupp som visade på hur man kan använda bloggen som en pedagogsik resurs. Blogga med hela klassen tillsammans, eller låta eleverna enskilt reflektera löpande kring det lärda... Vi skapade också en klassblogg som visar upp det senaste från varje blogg och som blir en samlingspunkt för hela klassen. Det var speciellt intressant att höra nadra lärarstudenters tankar om för- och nackdelar.
Något som vi ofta verkar återkomma till är detta med hur man skapar ett bra diskussionskrimat bland eleverna online? Har du tankar kring detta vore det mycket intresannt att höra. Själv tänker jag mig att det inte skiljer så mycket från IRL. Vi behöver skapa positiva vanor tillsammans, sätta ramar, diskutera regler, etik och medmänsklighet. Dessutom behöver vi vuxna vara närvarande, lika mycket online som vi behöver vara det på skolgårdar och på ute stan. -Stämmer det? -Hur gör man det?
-Ha en riktigt god jul mitt i alla IT-tankar! ;-)
Mvh Lotta
Etiketter:
blogg,
i skolan,
lärarutbildningen
torsdag 11 december 2008
En blogg - Tusen mjöligheter
Ojj, vad mycket man kan använda en blogg till. Pedagogiskt m.a.o. Vi genomför just nu ett grupparbete på högskolan kring bloggen som pedagogiskt verktyg.
Blogg är ju ett härligt verktyg eftersom det är så ruskigt lätt att använda för publicering. Det är också förhållandevis enkelt att anpassa en blogg så att den passar det egna behovet: Vem ska blogga? Vad ska vi blogga om? vem ska kommentera? vem godkänner kommentarer? Ska den synas för sökmotorer? Ska den vara anonym? Hur ska den se ut? Vad ska den länka till och inte?
Jo, det är ju lite att tänka på innan man börjar, men om man börjar gemensamt, enkelt och tryggt först, så kan man ju senare anpassa bloggandet t.ex. till enskilt ansvar när eleverna börjar bli mogna för det.
Samtidigt är det ett härligt verktyg för oss pedagoger att utbyta erfarenheter! På korts och tvärs och i samarbete! det är härligt att både tipsa och lära av varandra!
Genom att t.ex. låta eleverna skriva en logg om dagens lärande, får de en chans att reflektera och fördjupa det man arbetar med. Bloggen kan också fungera som en digital postfolio om allt arbete dokumenteras och registreras där.
Och det är bara början...;-) Har du fler tips och tankar? Kommentera gärna!
Blogg är ju ett härligt verktyg eftersom det är så ruskigt lätt att använda för publicering. Det är också förhållandevis enkelt att anpassa en blogg så att den passar det egna behovet: Vem ska blogga? Vad ska vi blogga om? vem ska kommentera? vem godkänner kommentarer? Ska den synas för sökmotorer? Ska den vara anonym? Hur ska den se ut? Vad ska den länka till och inte?
Jo, det är ju lite att tänka på innan man börjar, men om man börjar gemensamt, enkelt och tryggt först, så kan man ju senare anpassa bloggandet t.ex. till enskilt ansvar när eleverna börjar bli mogna för det.
Samtidigt är det ett härligt verktyg för oss pedagoger att utbyta erfarenheter! På korts och tvärs och i samarbete! det är härligt att både tipsa och lära av varandra!
Genom att t.ex. låta eleverna skriva en logg om dagens lärande, får de en chans att reflektera och fördjupa det man arbetar med. Bloggen kan också fungera som en digital postfolio om allt arbete dokumenteras och registreras där.
Och det är bara början...;-) Har du fler tips och tankar? Kommentera gärna!
onsdag 3 december 2008
Nya generationen är lös!
Wow! Vilket häftigt exempel på en bra lärande situation, både för IT-mamman och för en nioåring. När nioåringen själv laddar upp en video på youtube. På engelska. För att lära andra. På engelska. Vilken häftig värld vi är på väg in i. Läs den här. Tack IT-mamman!
Och så till dagens fråga: Vad behöver föräldrar kunna för att kunna lotsa sina barn? hur får de den kunskapen? Kommentera gärna!
Och så till dagens fråga: Vad behöver föräldrar kunna för att kunna lotsa sina barn? hur får de den kunskapen? Kommentera gärna!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)