fredag 18 juni 2010

En egen reporter - Alla borde ha en

Offentlig verksamhet, behöver den bli mer offentlig? Webbreportrar kan skapa filmer och reportage ur den vardagliga verksamheten. Eller så kan varje tjänsteman själv skriva om sin egen verksamhet. Men hur mycket och till vilket pris?

På webben kan vi alla nu enkelt visa upp vad vi gör. Många har också visat intresse av att visa sin verksamhet. Det gäller både privatpersoner, företag och offentlig förvaltning. Offentliga verksamheter har kanske närmast en skyldighet att visa vad man gör. Hittills har man så smått börjat vänja sig vid det och visar t.ex. vanligen upp olika beslutsdokument. Skriftligt. Det ger en viss form av insyn. Många verksamheter visar även upp mer om sin verksamhet. Den kanske beskrivs kortfattat i både ord och bild. Samtidigt ger även denna information naturligtvis en begränsad insyn.

Mycket bra insyn skulle vi få med ständig kameraövervakning, av alla inom verksamheten, alltid. Men det är kanske inget någon eftersträvar? Men ändå väcks tankar: Bör den vardagliga verksamheten visas upp mer än vi gör idag? Hur i så fall? Med webbreportrar som dokumenterar och synliggör verksamheter? Hur mycket och hur många? Eller är det varje tjänstemans uppgift att själv sköta sina egna reportage? Bör vi i så fall ställa krav på det? Tar det då tid från annan kärnverksamhet? Måste det få göra det? Vad är offentlighetens pris? Hur mycket vill vi veta? Vad får det kosta? Troligen kommer kravet på offentlighet att öka i och med att insynen i verksamheter generellt ökar. Samtidigt behöver vi främst ha tid till kärnverksamheten. Hur klarar vi den balansen?


torsdag 17 juni 2010

Lärare vet vad de behöver

Jaha, då var en uppsats till klar. Denna gång har jag kikat på vad lärare behöver när det gäller IT i undervisningen idag och i morgon. Jag har intervjuat tre lärare och tre rektorer, för att se även om deras bilder är samstämmiga. Det var de. De är överens. Och de vet.

Lärare idag behöver:
  • Fler datorer
  • Inspiration utifrån olika källor
  • Konkreta undervisningsexempel
  • Utbildning i källkritik
  • Utbildning i etik på nätet
  • Kunskap kring att sålla och sortera information
  • Kunskaper i Office-paketet
  • Mod att prova sig fram
Men även: Krav från ledningen och utvecklande samtal.

Solklart och entydigt. Alla verkar överens. Men varför saknar många detta idag? Och hur ska vi kunna utveckla det? Jag tror att skolledningen här har ett stort ansvar för att skapa en samstämmighet och en inriktning. Frågan är bara vilken hjälp och stöttning skolledare behöver i detta arbete? Det blir väl min nästa studie....;-)

torsdag 21 januari 2010

Kan du verkligen vara min lärare?

-Kan du förbereda mig för min framtid?
-Hjälpa mig att navigera och vara säkert på Internet?

Detta undrar en rar och klok grabb i den här filmen. Se, le och begrunda...;-)

onsdag 20 januari 2010

Vilka möjligheter!

Se vilka möjligheter som en lärare i Nya Zeeland skapar tillsammans med sina lågstadieelever! Ändå har de "bara" tillgång till tre datorer plus en interaktiv whiteboard...
Kanske något att plocka några godbitar från?

Utbilda eleverna för framtiden - Inte för det som var

Ojj, detta var en klok sång: I sången "I need my teachers to learn" uppmanar Kevin Honeycutt alla lärare att "hänga med" och låta elever lära för framtiden, inte för det som var. Hm. Lärare måste lära. Hm. Tänkvärt.

Kids are changing, any fool can tell,
and the ways you teaching have to change as well.
You might not like it, cause we grow up fast,
but prepare us for the future, not your past.
There's not one minute to burn.
I need my teachers to learn.

Tack Lotta L för tipset!

tisdag 12 januari 2010

IT-samverkan på Facebook?

Nu finns en ny grupp på Facebook. En öppen grupp för oss IT-pedagoger, där vi kan diskutera och samverka oss fram till skolutveckling. Bloggtips? Länktips?

Nytt inlägg: Hur skapas utveckling inom skolan? ...För mer mogen IT-pedagogik...? Gemensamma diskussioner inifrån, eller tar det för lång tid?

måndag 11 januari 2010

Opponering och kontakt med Trageton själv!

Nu har min uppsats äntligen varit uppe för opponering! Det gick verkligen jättebra. Det är roligt att andra verkligen har satt sig in i mitt arbete och vill utveckla det. Nu kan det bara bli ännu bättre! Dessutom hände något extra spännande: Trageton själv sökte upp mig! Kul tyckte jag, och han funderade vidare om hur valet av metod går till, samt hur vi kan påverka valet framöver.

Ja, det kan man fundera en stund på:
Hur moderniserar vi och skolan och utvecklar den på ett tryggt och bra sätt? Utveckling i samspel mellan nytt och gammalt. Utmana med nyheter samtidigt som vi tar tillvara erfarenheter... Inspirera, fundera, diskutera, relatera, integrera, med mera...;-)