söndag 31 augusti 2008

Ledare ligger steget före?


En sak som jag har grubblat en del kring den senaste tiden, är det här med att ligga steget före. Som förälder och/eller som lärare vill man fungera som en guide till det barn och elever behöver lära sig. För att vara en guide behöver man kunna ämnet ganska bra. Dessutom behöver man ha funderat ut på vilket sätt någon annan kan tillägna sig det här ämnet. Det arbetssättet går att tillämpa på att kunna tala ett språk, kunna läsa och skriva, men också att umgås socialt.

Idag när utvecklingen sker så fort, vet ofta unga mer om den nya tekniken är vuxna. Vi vuxna är inte lika nyfikna och vi läs oss det nya ofta av unga istället. Ändå behöver vi väl vara någon form av guide i detta nya? Men hur gör man det? Går det att tillämpa våra gamla värderingar och arbetssätt i denna nya värld? Går det att omvandla gammalt kunnande så att det bli applicerbart i den nya världen? Är det ens lämpligt?

Många värderingar går säkert att avända ganska rakt av. När det gäller etik och moral kan det handla om: "Man ska vara juste mot sina kompisar.", "Mobbning är inte OK.", "Prata inte med vem som helst om vad som helst." osv. När det gäller att lära sig att skriva berättelser eller meddelanden, kan troligen gamla arbetsmodeller användas även i nya media. Men finns det inte ny kunskap som dagens föräldrar och lärare saknar? Och hur ska vi i så fall kunna guida dagens unga?

fredag 29 augusti 2008

Behöver vi läroböcker?


I dagens skola tar vi lärare ofta utgångspunkt från olika läromedel i form av böcker. Troligen gör vi det för att det känns bekvämt. De är genomtänkta och tillrättalagda. Därför blir det tryggt. Det är också accepterat och normalt. Men är det verkligen optimalt?

Vad skulle hända om vi istället tog utgångpunkten från datorn och webb 2.0? Det är lätt att se begränsningarna i detta tänkande: "Vi har inte datorer till alla elever.", "Jag som lärare är inte mogen att ta det steget.", "Jag behöver utbildning." osv. Men varför inte vända på det och se möjligheterna istället?:
  • På många skolor finns det datorer som är underutnyttjade. Det kan vara en dold resurs.
  • Många elever har troligen dator hemma. Hur kan den användas?
  • Kan det vara OK om någon förälder vill låna ut en dator?
  • Arbetsböcker, häften och läromedel kostar pengar. En del av dessa pengar kan kanske användas på nya sätt?
  • Kan vi börja med ett litet steg? Förändring behöver få ta tid. Kan en lärare kanske börja blogga med sin klass? Sen kanske han/hon kan hjälpa och inspirera andra?

Behöver vi läroböcker? Behöver vi papper och penna i framtiden? Vilka kunskaper behöver våra barn ha deras framtida samhälle? De frågorna gtror jag är viktiga att diskutera om vi vill låta våra elever lära för framtiden. Lämna gärna dina funderingar!

Om utmaningarna kring framtidens skola:

torsdag 28 augusti 2008

Hur offentlig bör man vara?

Jag funderar mycket just nu på hur offentlig man bör vara på nätet. Många väljer att vara helt offentliga med namn, bild och var man befinner sig just nu. Hela tiden. Medan andra helt väljer att stå utanför sociala gemenskaer på nätet, eftersom de inte vill vara offentliga. Vi, mao de allra flesta, befinner oss väl någonstans mellan dessa ytterligheter. Om man väljer att inte delta, så lär man sig inte heller på samma sätt. Man ställer sig utanför gemenskaper och kunnande. Om man väljer att delta rikerar man något då? Och vad? Sin integritet? Riskerar man även att bli utsatt för olika saker? Vad? Vad bör vi vara rädda för och försiktiga med?

Kommer vårt digitala liv att så småningom fungera som en dokumentation av vårt livsverk? Eller åtminstonde som arbetsexempel inför olika uppdrag? Eller visar det en bild av vem vi är? Är den bilden i så fall sann? Eller bara en liten del av sanningen? Jag såg en intressant film på temat här.

Ojj, ja det blev djupt det här, men det känns som viktiga frågor att fundera över. Speciellt om man ska vägleda elever in i framtiden. Låt oss diskutera det tillsammans!

onsdag 27 augusti 2008

Kul med nätverk!

Ojj! Nu har några personer hittat till mig och också lämnat kommentarer. Personer som har samma intresse, men där vi inte känner varandra innan. Jag tycker att det är svårt att hitta bloggar och sidor om samma intresse, så det är ju toppen när folk kommer till mig också. Någon har också lagt bevakning på min blogg. Det här är ju as-skojj!! Snacka om sociala nätverk!! Jag hoppas på det här sättet att kunna lära mig mer om IT och lärande. Jag menar, att tillsammans skapar vi så mycket mer lärande, än var och en för sig själv. Mao: -Välkomna!! ;-)

tisdag 26 augusti 2008

Varför svartmåla skolan?

Läste just ett intressant inlägg hos IT-mamman. Hon berättar att den mörka blid som vår skolminsister Jan Björklund målar upp inte stämmer enligt Sveriges Radio. I vissa bitar är vi istället bäst. Läs mer själv här.

Varför svartmåla skolan? Jag har inte heller hört något om detta på TV eller sett det på löpsedlarna. Det kan man också fråga sig varför. Vill media delta i denna svartmålning som Bjärklund gör, och i så fall varför?

Spela in video - enkelt

Hej på er!

Jag måste bara berätta om min senaste passion: Att göra små korta videos av det jag gör på skärmen. Det är ju så enkelt! Man spelar helt enkelt in skärmbilden en stund. Alltså: Ingen videokamera och fixa frisyren snyggt eller så. Istället trycker man bara på "record" och sedan gör jag det jag vill visa på skärmen. Se klickar jag "publicera", och alla kan sen se min video. Och gratis är det! Kan det blir bättre? Jag använder mikrofon för att prata om det jag gör på skärmen.

Jag har gjort videos om hur man använder viss funktioner på en webbplats, eller hur man använder speciella funktioner i Excel. Testa gärna du också och kommentera om vad du tycker! Den jag har provat heter Screencast-o-Matic och finns här.

-Lycka till med inspelningarna!

måndag 25 augusti 2008

Lärande i IT-miljöer på lärarutbildningen

Hej igen! Ja, jag håller alltså på att läsa till lärare. Två år har jag avverkat av utbildningen, och hittills har det nästan inte ingått något om IT och lärande alls. Ändå ska vi lärare lära eleverna det sen. Hm. Men samtidigt förväntas vi använda IT i våra egna studier. Man måste som basfärdighet kunna skriva i Word. Man måste kunna hantera sin e-post. Det är ju bra, men kan kanske ses mer som basfärdigheter i dagens samhälle. Så långt kan man lätt bli lite deprimerad... Sen har vi faktiskt något mer: Vi har en digital lärplattform. Där kan vi hämta underlag och visa upp våra arbeten, men vi kan också diskutera oss fram till lösningar och kunskap! Det är ett bra exempel för hur en lärplattform kan fungera. Eftersom vi alla förväntas använda den plattformen, får alla erfarenhet av den och kan se vilka möjligheter den erbjuder. Sedan, när man är mer van, är det lättare att applicera detta på elevernas lärande. Återigen tror jag att det är bra att ha provat på något för att lära sig det inifrån. Det är också först då man kan bygga undervisning om det. Tror jag alltså... Kommentera gärna!