tisdag 15 maj 2012

När iPads kom till skolan

Det var en vårdag i maj. En vanlig tisdag. Och våra fem första iPads hade kommit. Jag fick uppdraget att hämta dem. En brun kartong. Det kändes faktiskt både spännande och speciellt. Varför? Därför att jag tror att de kan vara till stor pedagogisk nytta. Och för att de är roliga och lättanvända. Mycket roliga och lättanvända!
Jag startade igång en av dem på förmiddagen. Fixade lite inställningar och en lathund för uppstart av de andra. Sedan laddade jag in en del pedagogiska appar jag hittat tidigare. Klart. Sen då? Hur får vi ut dem till fler?

Vi hade en föreläsare här. Eller, ja det var egentligen förskolan i Torshälla som hade besök av Lena Gällhagen från Nacka. Hon visade flera pedagogiska appar. Men hon visade också på lekfullheten. Tillsammans. Och på hur många verktyg iPaden kan vara. Om hur iPaden blir ett förstoringsglas att upptäcka världen med. Eller hur man kan skapa rörelselek med hjälp av miljöbiler, ljud och fjärilar. Eller vilken skatt i geocaching-världen som finns här, nära oss? Hon visade också hur vi leka busig dockteater med konstiga, roliga sockor. Till sist använde hon smarta instrument för en gemensam allsång. Det mesta var helt klart för förskolan. Men vad gör det; Vi behöver leka oss fram till lärandet i skolan också!


Resultatet efter föreläsningen? Ja, vi som var där blev väldigt sugna. Så plattorna bars hem för att testas och leka med. Själv men även tillsammans med familjen. Vilken annan utrustning har fått det mottagandet? Lustfyllt lekfullt lärande. Och på fritiden. Frivilligt. Vilken annan utrustning har fått det mottagandet? Ingen kurs där inte. Bara inspiration.


Nu turas vi om att låna hem dem. Vi provar dem i pedagogiken på olika sätt. Och vi samlar tillsammans tips på appar. Det ska nu bli mycket spännande att delta i utvecklingen: Hur använder vi iPads bäst för att stödja de elever som behöver det mest? Hur kan iPads bäst lyfta vår ordinarie undervisning? För att skapa mer samarbetslärande? För äldre och för yngre elever? Och hur hjälper vi varandra bäst i den utvecklingen?...
-Mycket spännande!


Inga kommentarer: