lördag 27 september 2014

Vad är Minecraft?

Vi har börjat använda MinecraftEdu i skolan. Det är en hel del forskande, letande och provande för mig för att försöka förstå hur detta kan bli ett bra pedagogiskt verktyg! ;-) Det är tur att jag tycker det är kul och, inte minst, att jag har en son som kört Minecraft en längre tid. Han får hjälpa mig en del just nu.

Men innan jag kikar jättenoga på att lära mig MinecraftEdu, måste jag först lära mig grunderna i själva Minecraft. Hittade just en film som visar det mycket bra!;


https://www.youtube.com/watch?v=GetpdJl8uGo












Tryggt och "skolvänligt"?
Vi använder till att börja med INTE sånt som försvårar: Natt, regn, monster och inte heller att dö om man trillar, drunknar osv. Dessutom försöker vi att alltid arbeta tillsammans, dvs använda Multiplayer. På det sättet blir det mycket kreativt och hjälpsamt samarbete. Vi är ändå helt själva, dvs ingen "utifrån" kommer åt vår värld. Det är bara klassen/gruppen som samarbetar.

Jag som lärare har även speciella "lärarverktyg". De gör att jag kan styra det mesta i den värld eleverna är i. Jag kan övervaka, stänga av elevers aktivitet mm, men även ge olika saker i spelet till elever.

Jag har samlat mina filmer om Minecraft i skolan i en spellista:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLJapf9TpjHSLalprVUk90l9DRkEGPBryI

Inga kommentarer: