onsdag 15 april 2009

Hur håller man koll på ungdomskulturen?

Jo, jag vet... Lev nära ungdomarna, med allt vad det innebär, ha stora öron osv. Det är bra vägar tror jag. Ändå kommer vi tröstlöst att hamna på efterkälken. Så fort vi läs oss något, skapas något nytt. Nya ord dyker upp, nya uttryck, andra sätt att skriva och nästan helt nya språk. Samtidigt ska vi guida och vara kloka vuxna mitt i allt detta. Jo, att vara en god medmänniska räcker långt, men sen då? Vilka ord och uttryck accepterar jag hos mina elever? Vad är ett schysst sätt att uttrycka sig? Och kanske inte minst: Vilka uttryckssätt måste både jag och mina elever lära oss? Att ständigt befinna sig i närkontalt tar tid. Vem har tillräckligt med sådan tid? Kanse finns det genvägar? Jag hoppas det...

3 kommentarer:

i-som-information sa...

Tror nästan att du svarat på din egna fråga, att först få huvudet runt att informationskultur alltid är i rörelse är väl ingen dum slutsats. Något som hjälpte mig var att se IT som verktyg för kommunikation, något som ibland kunde ge nya möjligheter men fortfarande handlade det om kommunikationsvetenskap. Det stämmer att det hela tiden kommer nya verktyg men tänk i stället på vad du och dina elver vill använda dom till. I stället för att börja stressa över verktygen börja med vad ni vill förmedla och sedan forska i vilka verktyg som kan göra det bäst. Gör självrepresentation på internet till en medveten process hos eleverna, vad säger bilderna dom tar med sin mobilkamera och lägger ut på bilddagboken om dem, eller bloggen de skriver? I vilken kontext fungerar :) och i vilken gör det det inte?! Tror att mycket handlar om att göra en vardaglig syssla till en mer medveten process vilket du som lärare kan hjälpa till med oavsett vilket verktyg eleverna använder.

Detta var kanske inte alls till någon hjälp eller nytta men det var kul att skriva, du ville ju kanske bara ha lite enkla genvägar..

Lotta Fröjdfeldt sa...

MYCKET intressant att höra dina funderingar. Jag ville inte ha någon snabb metod. Istället anser jag att det är där vi utvecklas, mittemellan dina och mina funderingar! Eller vad tycker du?...

i-som-information sa...

Vi har nästan ett otäckt bra samförstånd! Finns nog inga snabba lösningar men som du sa, att vara nära sina elever och anpassa sig efter deras nivå är en bra början. Att utgå från sig själv och sina elever är ju mer greppbart än att försöka få koll på allt som händer hela tiden och överallt, inte konstigt att man blir stressad då..