söndag 13 december 2009

Varför väljer man Trageton-metoden?

...och varför väljer man den inte? Ojj, vad intressant det har varit att studera detta!! Jag har fått se en mycket lyxig miljö med en dator per elev på Gripsholmsskolan, men jag har också fått se hur man kan skapa en Trageton-miljö med mycket små resurser. Gamla avlagda datorer fungerar finemang på Brickebackens skola i Örebro. På en annan skola lutar man sig mer mot ljudmetoden och tar en bokstav i taget. Lärarnas erfarenheter, men också arbetslaget, verkar styra vilken metod man tillämpar. Samtidigt verkar alla rörande överens: En metod räcker inte. Alla lärare behöver många verktyg i sin verktygslåda, för att kunna möta alla elevers olika behov. Det låter mycket klokt och har gjort att jag inser vikten av att kunna MYCKET inom läs- och skriv.

Det har varit väldigt spännande att vara ute och studera metoden och skolorna. Sedan har det tagit lång tid och mycket arbete att sammanställa allt och skriva ihop en korrekt uppsats i ämnet, enligt alla konstens regler.

Nu ska det bli spännande att se vad opponenter och examinator anser om uppsatsen. Och inte minst: Hur jag kan få chansen att arbeta med metoden i någon form, i någon miljö...

1 kommentar:

Öpedagogen sa...

Oj vad spännande! Du måste återkomma så jag får veta hur det gick. Läs- och skriv kan man inte få för mycket av =). Lycka till!!!