onsdag 8 oktober 2014

Lektioner i MinecraftEdu

MinecraftEdu är ett kraftfullt verktyg för att t.ex. låta elever skapa tillsammans. Så långt så väl. De kan mao göra det mesta i MC-världen som de kan göra på annat sätt. Det ger spännande möjligheter, men det ger egentligen inga klara exempel på vad vi kan göra för olika lektioner. Där behöver vi tänka till vad som passar oss just nu, och våra elever.

Jag tycker att det är lite svårt att hitta idéer som kan passa oss. Det finns många forum och filmer, men inte så många som jag ser direkt tillämpliga för oss. Jag saknar ett svenskt forum, för vanligt svenskt skolbruk. Kanske finns det, men jag har inte hittat något... T.ex. en Facebook-grupp..? Jag får väl skapa en? Men får jag några medlemmar? Jag undrar hur många vi är där ute i vårt land som provar detta just nu..?

När jag letar kikar jag t.ex. in på MinecraftEdu.com. De ger några exempel jag gillar:
  • Att bygga en kopia av en verklig byggnad, t.ex. en historisk.
  • Att bygga en förbättrad version av t.ex. deras egen skola: Vad skulle de förändra och varför?
  • Att öva skala: Ett block kan motsvaras av en kubikmeter: Hur bygger jag då något i olika skalor? Eventuellt bygga flera versioner av något i olika skalor? Ert klassrum?
  • Bygga sin läsförståelse i MC; Bygga miljöer från det lästa, men även att spela upp olika skeenden av det lästa. Eventuellt skärminspela för att göra en filmsnutt av det?
Ett annat bra ställe är självklart Minecraft Teachers - Google group. Det finns bara så MYCKET där... ;-)

Lite hittat därifrån:
  • Laborera med area och volym: Hur bygger vi en area på 20 kvm? Hur bygger vi ett hus med volymen 80 kubikmeter? Hur påverkas volymen om vi dubblerar längden? Längd och bredd? Längd, bredd och höjd?
  • Olika bygg-tävlingar i grupp där resultatet blir en film: 
    • Visualisera en läst berättelse
    • Återskapa en historisk plats: Atlantis, Edens lustgård, Babylon, Antikens Egypten...
    • Skapa en "mordmysterie-berättelse"
ETT, men ett mycket klokt, exempel från Ättekullaskolan Helsingborg: 


Ett bra citat tycker jag; "Jag tittar på ett läroplansmål, funderar på vad det är målet handlar om och tänker ut vad eleverna kan skapa som visar att de har förstått det som efterfrågas i målet. Inga stenciler eller föreläsningar, bara kreativitet."

Vi funderar vidare tillsammans; Jag, övriga lärare och eleverna! ;-)

-Väl mött!

Mvh L8

Inga kommentarer: