tisdag 19 augusti 2008

En nybörjare på bloggen

Det sägs att man bäst lär sig om man provar själv. Därför börjar jag nu skriva om det jag brinner för: IT och lärande. Jag har en liten nätt vision:

Jag vill ge alla elever möjligheten att delta i morgondagen samhälle.

För att göra det behöver vi först och främst fundera kring hur morgondagen ser ut. Och för att göra det måste i alla fall jag lära mig mer om vad som pågår just nu. Internet har gått ifrån att vara någor som gemene man läser, sedan vidare till något man bidrar själv till, och numera något man använder för att delta och interagera med.

Bloggandet är en liten del av detta. YouTube, Communities, Wikis och massor av olika onlineverktyg för samarbete är andra aspekter av detta. De flesta nyhetssajjter har någon form av möjlighet till kommentarer. Människor lär och bildar sig uppfattningar via olika diskussionsforum.

I en framtid vill jag använda t.ex. bloggandet som ett pedagogiskt verktyg. Låt eleverna löpande visa sina arbeten i sin blogg. Låt dem upptäcka att de blir både besökta och kommenterade. Alla elever behöver lära sig att interagera och fungera i vår allt med digitala verkjlighet. Där finns framtiden och den vill jag hjälpa dem delta i.

En annan orsak till att jag vill blogga om det här är att jag upptäckt hur bra jag lär mig när jag skriver! Åsså är det ju skoj också! ;-)

PS. Passa gärna på att se mitt förstlingsverk i det här med pedagogiska spel. Klicka här -> DS

Inga kommentarer: