tisdag 19 augusti 2008

Inget nytt under solen

Många är vi som funderar över ungdomars datorvanor. Hur mycket ska de få sitta där? Måste de inte röra på sig? Vad gör de egentligen? Hur sker egentligen mobbning på nätet? Vad är OK och inte? Hur mycket ska man lämna ut av sig själv?Hur mycket ska jag lägga mig i? Måste jag verkligen bry mig? Hur mycket måste jag egentligen lära mig?

Några hävdar att nätet är som en fritidsgård utan vuxna. Andra säger att ungdomarna klarar sig bra själva. De skapar själva regler och normer. Många undrar hur mycket som är OK att säga? hur mycket fula ord får man använda? Hur mycket ska man bevaka som förälder? Och hur mycket är barnens privatliv?

Själv tycker jag egentligen inte att allt det här är så konstigt: Var bara som vanligt! Alltså: Hur skulle du gjort i "verkligheten" utanför nätet? Vilka ord är OK? Hur mycket brukar du lägga dig i barnens relationer till andra? Veta vad de heter? Veta vem de är? Hur mycket brukar du "ha ett halvt öra" på vad som pågår vännerna emellan?

Borde inte samma sak gälla online som annars?

Inga kommentarer: