söndag 24 augusti 2008

Kursen avslutad - Puh!

OK, då har jag avslutat en mycket spännande kurs. Det har varit jobbit med mycket lärorikt. Vi fick lära oss både att blogga och hur man kan använda bloggen pedagogsikt. Man kan ju låta sin elever blogga, och man kan blogga själv. Det kan bli en kommunikationslänk både till elever, föräldrar och kollegor. Jag kan löpande berätta vad vi jobbar med i klassen och lägga ut mina underlag och kanske även mina lektioner med videopresentation, s.k. PodCasts. Då kan elever repetera, elle tanka ner hemläxan. Föräldrar kan ges en bra inblick och kollegor kan lättare samverka. Allt detta bara om bloggen!

Sen finns ju alla "klubbar" online med olika diskussionsforum m.m. De är ofta till för någon speciell målgrupp. Exempel är Fotosidan, Mötesplatsen, Lunarstorm och andra. Det finns måååånga!!

Vi har använt olika office-produkter som finns gratis online. En som har jättebra både Word, Excel och PowerPoint-version tycker jag var ThinkFree. Annars är Google docs störst just nu tror jag. Men hjälp av de här programmen kan jag komma åt mina dokument var jag än är. Jag kan också låta andra personer vara med och skriva i dem. Och så kan jag publicera dem så att vem som helst kan läsa dem online. Både praktiskt och smart!

En annan sak som jag blev lite impad av, var det här med att vi numera tipsar varandra om bra länkar. Då menar jag inte att maila några tips till kompisar. Istället finns det hela sajjter som lagrar alla tips, baserat på ämne. Man kan lagra sina egna tips och man kan enkelt söka tips om sitt ämne. Eller man kan bara se vad som är "hottast" just nu. Sådana sajjter är t.ex. Delicious och Technorati. Ytterliggare en smart sak är att man kan skapa filmer av det man gör på skärmen, t.ex. för undervisning. Det vrektyg jag har använt heter Screencast-o-Matic.

Bra för skolan är ju även s.k. Wikis. Wikipedia är ju etablerat, men man kan även bygga egna wikis med t.ex. klassens samlade kunskap. Eller varför inte använda någon chatt i den första skrivundervisningen? Eller språkundervisningen?

Jag har även sett nyttan med s.k. RSS-feeds. Det är ju ett jättebra sätt att hela tiden försöka att vara uppdaterad själv. För de är inte så lätt när det numera händer så mycket med utvecklingen, puh! Men det är ju skoj!

Inga kommentarer: